fbpx

Hitta och använd dig av din sweet spot

Hitta och använd dig av din sweet spot
Den här övningen riktar sig inte enbart till dig som arbetar med design, även om det i första anblicken kan verka så, utan den går att applicera på de allra flesta företagsområden.

Det här är en övning eller snarare ett verktyg för dig att använda när du designar eller planerar någon typ av marknadsföring eller aktivitet.

Dvs. Hur du hittar och använder dig av ditt företags eller varumärkes sweet spot.

Vad är varumärkets ”sweet spot”?

Händer det ibland att du frångår din företagsprofil och visuella identitet när du exempelvis gör ett sociala-medie-inlägg, trycker en folder eller skapar en annons? Du kanske inte ens har någon visuell identitet utan du skjuter från höften varje gång du ska marknadsföra dig.

Det kan bero på olika saker som;

  • brist på tid
  • du är trött på dina egna färger, typsnitt, bilder etc.
  • du har ingen tydlig strategi/tanke bakom ditt företags/varumärkes kommunikation

Men i varje designprocess, oavsett om det är till dina sociala medier, till din webbplats eller vid tryck av nya visitkort, bör du ha ditt varumärke och din sweet spot i åtanke.

Så vad är en sweet spot?
Jo, det är den perfekta balansen mellan det du älskar och det som uttrycker ditt varumärke och vad din målgrupp älskar och dras till.

Varför är det viktigt att hitta sin sweet spot?

Människor är verkligen kräsna idag när det kommer till vilka varumärken de gillar eller vilka företag de handlar av. Det finns fler bloggar att läsa, produkter att handla och människor/företag att arbeta med nu än någonsin tidigare. Vem de väljer att arbeta med eller vilken blogg de läser, det valet, baseras på om de känner att det passar dem som personer.

Vill du att de ska skriva om din blogg eller podd? Vill du att de ska klicka på dina tjänster? Vill du att de ska titta på dina Insta Stories?

Då vill du hitta din sweet spot.

Hur hittar jag varumärkets sweet spot?

1. Börja med att ladda ned ditt eget sweet spot arbetsblad här eller gör ditt eget.

2. För att hitta ditt varumärkes sweet spot ska du utgå från två cirklar. I den vänstra cirkeln skriver du ned allt som rör dig och ditt företag. (Med andra ord, cirkeln kan bli hur stor som helst.)

Fyll cirkeln med ditt företags kärnvärden, viktiga ord och meningar som du tycker representerar dig och ditt företag, den bransch du arbetar inom, hur du vill uppfattas, vilken känsla du vill att ditt företag ska förmedla etc. Som sagt, du kan göra den här listan hur lång som helst. Ju mer information desto tydligare blir bilden av dig och ditt företag.

3. I den högra cirkeln skriver du ner allt du kan komma på som rör din målgrupp. Vem vill du arbeta med, vem vill du ska följa dig online och vilka egenskaper har dessa människor? Vilka är deras värderingar och vad vill de se/höra/veta om dig?

Ett bra tips om du kämpar med den här frågan är att istället för att tänka på din målgrupp som en stor grupp av människor, tänk på en person som passar den här kategorin (till exempel din drömkund).

4. I mitten hittar du din sweet spot och nu borde du få en bättre uppfattning om var den ligger. Du kommer att ha överlappning på båda sidor och det är de sakerna du kan kombinera för att skapa din perfekta varumärkesimage/sweet spot.

När du sen ska designa för ditt varumärke, marknadsföra dig eller sälja dina produkter ska du tänka på stilar som kan representera er båda, värderingar som ni båda har gemensamt, egenskaper som din design behöver ha för att locka din idealkund/målgrupp etc.

5. När du har en tydlig uppfattning om din sweet spot, kan du skapa en moodboard eller en anslagstavla på exempelvis Pinterest full av idéer som passar in på den.

Fyll den med färger, typsnitt, grafik, bilder, mönster… allt du tror passar ditt varumärke (här är ett exempel på ett som jag skapade för F&R Creative på Pinterest).

6. Nu kan du använda din moodboard eller anslagstavla som ett ”facit” för hur ditt varumärke ska se ut, vilka aktiviteter du ska göra, vilken typ av marknadsföring som passar målgruppen och ditt varumärke. Varje gång du exempelvis ska designa något nytt kan du gå in på din anslagstavla – om du gjort något som inte matchar, kan du lätt se hur du kan göra det mer sammanhängande.

7. Sist men inte minst vill jag tipsa om att då och då gå igenom och se att din sweet spot fortfarande matchar dig, ditt företag och din målgrupp.

Företag och varumärken förändras och utvecklas hela tiden. Du kanske har börjat sälja nya produkter, identifierat en ny målgrupp eller utvecklat din arbetsprocess och då kan det finnas områden som du kan förbättra eller justera för att se till att din varumärkesdesign är i linje med din nya sweet spot.

Lycka till att hitta din sweet spot!

F&R Creative logotyp

Fråga mig vad du vill:
christine[@]festenochresten.se

© 2024 F&R Creative