7 saker du kan göra för att få ditt varumärke att synas (utan att arbeta gratis)

Att starta ditt eget kreativa företag och arbeta för dig själv är ganska tufft. Särskilt i början kan det vara svårt om ett annat stort företag vänder sig till dig och erbjuder “exponering” för ditt arbete som kompensation och du accepterar det eftersom det är ett stort varumärke.

– “Men, hur betalar jag mina räkningar i exponering?”
Ja, precis! Med största sannolikhet har det här stora företaget råd att betala dig.

Av någon anledning är kreativa jobb ofta undervärderade. Det kanske beror på att kreativitet är subjektivt. Eller, människor verkar tro att vi sitter på en massa idéer och har inget annat än roligt hela dagarna – vilket definitivt inte är fallet.

Du kommer alltid dyka på dessa människor och företag som vill att du ska arbeta gratis. Men det finns bättre sätt att få exponering för dig själv utan att arbeta gratis.


Här kommer 7 bättre saker du kan göra än att arbeta gratis.

1. Starta egna kreativa projekt

Starta egna kreativa och personliga projekt med arbeten du själv vill göra. Att skapa egna projekt är ett bra sätt att visa dina färdigheter. Du behöver inte oroa dig för eller begränsa dig med någon annans projekt, utan kan styra innehållet och du får diktera hur arbetet ska se ut.

Arbetar du B2B och vill arbeta med roligare kunder? Skapa arbeten som återspeglar de varumärkenas profil och estetik. Vill du skapa illustrationer för barnböcker? Gör din egen barnbok där du använder dig av mockups. Är du fotograf som vill komma in i bröllopssvängen istället? Nätverka med någon som gör att du kan få erfarenhet som assistent eller samarbeta med andra företag i bröllopsbranchen som behöver fina bilder på deras klänningar, buketter eller smycken exempelvis. Börja fylla din portfolio med det arbetet istället.

Du förstår vad jag menar – visa upp vad du kan göra! Bygg upp de färdigheter du behöver genom att skapa arbeten som du verkligen gillar.

Så gjorde jag i början av mitt företagande och jag gör det fortfarande. Dels för att det är roligt att göra saker där du inte är begränsad av yttre faktorer, dels för att det motiverar mig och
hjälper mig att vara kreativ.



Grafiska posters som jag gör för att marknadsföra mig själv.

Grafiska trycksaker som kalendrar och posters etc. som jag kan använda för att marknadsföra mig som formgivare.

2. Visa upp ditt arbete

Ingen kommer att veta vad du gör och vad du kan om du inte delar med dig av ditt arbete, så ut på sociala medier och sprid ordet!

Några av de plattformar/kanaler jag har mest framgång med är Facebook, Instagram, Pinterest, LinkedIn och nyhetsbrev. Beroende på din målgrupp och vad du gör kan det vara annorlunda för dig. Experimentera och se vilka som ger dig mest arbete.

Men försök inte bara att sälja in dina produkter och tjänster, utan engagera dig i dina följare och de som gillar ditt arbete. Du vet aldrig, de kan mycket väl bli din nästa kund!

3. Dela med dig av din kunskap

Starta en blogg för att bygga upp ditt varumärke och dela din expertis. Bara för att du är ny betyder inte att du inte vet någonting!

Om du är en designer kan du skriva om din kreativa process, är du en fotograf så kan du ge tips på bra ljussättning eller komposition. Testa dig fram vilken typ av innehåll som din målgrupp gillar och producera mer innehåll i den stilen.

Använd sökmotoroptimering (SEO) så att du har större chans att dyka upp i en Googlesökning. Om du har svårt att skriva blogg, ta den i små bitar åt gången. Skriv i 30 minuter varje dag, och i slutet av veckan har du en ny artikel att dela!

När du har publicerat din artikel kan du dela den på dina sociala nätverk (Pinterest är fantastiskt för det här).

4. Arbeta ideellt

Välj en ideell organisation du gillar och skapa lite arbete för dem! Jag älskar det här alternativet eftersom du inte bara gör något bra för många fler utan du får också erfarenhet av att arbeta med kunder. Det som också är bra med att arbeta ideellt är att de är ganska tacksamma kunder och du får chans att vara kreativ.

Innan du börjar arbeta är det dock viktigt att du och kunden är överens om den tid du ska lägga ner eller hur mycket du ska leverera. När det inte finns några pengar involverade är det enkelt för ett projekt att sticka iväg och bli oorganiserat. Detta kommer att skydda både dig och kunden och se till att det inte händer.

Mejla en förfrågan, eller skapa ett onlineformulär som tillåter ideella föreningar att ansöka om att få arbeta med dig.

5. Samarbeta med likasinnade

Att samarbeta med andra likasinnade företagare är ett bra sätt att presentera sig för sin målgrupp och vice versa. Att få kontakt med andra företagare kan vara så enkelt som att skicka ett meddelande på sociala medier eller skicka mejl till dem.

En stor fördel är att du inte behöver vara fysiskt på plats för att samarbeta med någon annan, du kan också göra det på distans! Vilket är super 2021 när vi har en pandemi att förhålla oss till.

Hitta andra företagare och varumärken som har en liknande (men inte exakt samma) målgrupp som din. Men tänk på att inte sticka iväg och arbeta med ett företag som inte delar dina värderingar eller som jobbar i en helt annan bransch. Om erat arbete skiljer sig för mycket kommer nog inte deras målgrupp att bry sig om dig.

Gemensam fotografering ihop med lokala företag: Helena Granby Design, Linas Glädjeyra, Fotograf Johanna Glamsjö, Ms delikata och florist Tilda.

6. Kontakta företag du vill arbeta med

När du precis startar ditt företag så är chansen inte så stor att de stora varumärkena kommer till dig automatiskt.

Börja därför med att skriva en lista med varumärken/företag eller kunder som du vill arbeta med. Sedan, begränsa och rangordna listan från det minst viktigaste till det viktigaste.

Börja pitcha till de minst viktiga kontakterna – detta hjälper dig att få lite förtroende och förfina din pitchingprocess. När du kommer till de viktigare kontakterna kommer du att spika din pitchprocess!

Tips: Gör din hemläxa och ta kontakt med RÄTT person i företaget, det visar att du har koll och vet vad de gör och vilka som jobbar där. Kom ihåg att hålla ditt meddelande tydligt och kortfattat; ju snabbare de får veta vad din idé är, desto bättre.

7. Fråga efter referenser

När du är klar med ett jobb, var inte rädd för att checka in med dem en månad senare för att se hur de har det och be om en referens – det är överlägset det enklaste sättet att sprida ditt namn!

Det är därför viktigt att lägga ditt hjärta och själ i varje projekt du gör – även om det inte är det högst betalda jobbet någonsin. Ju bättre resultat du kan ge dina kunder, desto mer troligt är det att de rekommenderar dig och kommer tillbaka.

Det bästa sättet att få exponering utan att arbeta gratis är att konsekvent skapa nytt arbete för dig själv och dela det, samarbeta med andra så att du kan visa upp ditt arbete till en ny målgrupp, och glöm inte att vara personlig!
Lägg tid på att skapa det perfekta e-postmeddelandet till dina favoritföretag, drömkunder eller till och med tidigare kunder. Att få folk att veta vem du och ditt företag är händer inte över en natt, men med viss ihärdighet, proaktivitet och tålamod blir du förvånad över hur mycket du kan göra med lite – och utan att arbeta gratis!

0Kommentarer

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

F&R Creative logotyp

Följ oss!

Boka en designkonsultation

Kontakt

E-post
christine[a]festenochresten.se
Adress
Tångstavägen 25
864 32 Matfors