5 saker du inte fick lära dig i skolan

Skolan är ett utmärkt ställe för att lära dig alla tekniska grejer (som hur du använder programvaror), grunderna i estetik, design och kommunikation och hjälper dig att se saker ur nya perspektiv.

Jag läste Grafisk Design och Kommunikation på Mittuniversitetet i Sundsvall och jag gillade min tid i skolan och lärde mig mycket, men jag kände också att det var många saker de inte lärde mig/oss om.

Kanske beror det på att det är bättre för oss studenter att upptäcka saker på egen hand? Eller så trodde lärarna att de flesta studenter skulle börja jobba på designbyrå efter skolan? Inte att vi skulle starta våra egna företag, så det fanns kanske inte tillräckligt stort intresse för att driva den frågan.

Hur som helst, när jag bestämde mig för att arbeta för mig själv fanns det en hel del saker jag var tvungen att lära mig själv.

Här kommer 5 saker jag fick lära mig utanför skolan – Dvs. “the hard way”.

1. Hur du hittar/får jobb

Det här var min största rädsla (och är fortfarande det) när jag startade mitt företag.
Hur hittar du kunder? Hur får du dem att komma tillbaka? Mer än troligt förbereder din skola dig för examen och anställning där du går med en portfolio i handen. Men när det gäller att arbeta på egen hand, utan stor marknadsföringsbudget, var börjar du?

Jag har lärt mig att du alltid ska marknadsföra dig själv på något sätt. Det behöver inte kännas “säljigt”, bara du gör det väldigt organiskt och autentiskt. Dela ditt arbete på Instagram/facebook/LinkedIn (beroende på målgrupp och bransch etc.), engagera dig med potentiella kunder och dela din kunskap i en blogg/vlogg eller i nyhetsbrev eller på annat sätt.

Det finns så många sätt du kan marknadsföra dig själv – så länge det fungerar för dig och din verksamhet.

Samarbeta med likasinnade företagare för att få större spridning och använd dig av deras kundkrets, chansen är stor att ni har samma målgrupp som även är intresserad av vad du har att erbjuda.

Är du som jag och drar dig för att springa runt på företagarfrukostar, mingla och ringa kalla samtal? Då är det ju perfekt för dig att använda sociala medier eller kanske det går att utveckla din verksamhet så att den fungerar digitalt?

Det finns i alla fall en massa olika sätt för dig att få kunder på utan att du behöver springa runt hela stan med portfolion i handen i för höga klackar med svetten rinnande ner för ryggen.

Här kan du läsa ett tidigare blogginlägg som handlar om hur du kan marknadsföra dig (utan att arbeta gratis).

Anteckningsböcker

En väl fungerande arbetsprocess är A och O för att jag ska kunna göra mitt arbete så bra som möjligt.

2. Hur din arbetsprocess fungerar

Jippie! Du har äntligen fått dina första kunder, grattis! Hur skapar du nu en arbetsprocess som går smidigt och fungerar för dig och dina kunder?

Det har tagit mig tid att förfina och något jag arbetar med hela tiden, men det är nödvändigt att verkligen återspegla sin egen process och hitta sätt att effektivisera den. Det gäller att känna sig själv och sina kunder för att kunna kommunicera så tydligt som möjligt.

För mig personligen är det väldigt viktigt att jag får “rätt” information från mina kunder innan jag ens kan komma med ett förslag och en prisbild. Innan jag börjar arbeta på en logotyp, grafisk profil, pr-kampanj eller webbplats måste jag ha ett tydligt koncept framför mig och få en tydlig brief av mina kunder som innehåller deras specifika och ofta helt unika önskemål. Sen vill jag hålla tät kommunikation med mina kunder för att ta fram alla detaljer, skickar dem idéer och förslag att gå igenom för godkännande innan en färdig produkt/tjänst produceras.

3. Hur viktig din person är

Det här är ganska kul tycker jag. Innan jag startade mitt företag så arbetade jag som musiker och sångerska och har livnärt mig på att stå på scen. Jag har heller aldrig varit den som varit rädd för att prata inför klassen MEN jag är inte den som har lätt att starta en konversation med någon, öppna upp mig totalt och släppa in någon direkt i min egen privata sfär.

Jag är inte en introvert person, men har ganska svårt att visa mig sårbar. Men jag har verkligen blivit tvungen att låta min personlighet få kliva fram. Ingen vill arbeta med någon som verkar oförskämd eller inte känner sig passionerad av sitt arbete.

Jag pressar mig själv att bli mer pratsam, proaktiv och låta min personlighet komma fram när jag pratar med kunder. Det är så lätt, speciellt när dina kunder är företagare, att du anpassar ditt sätt till vad du “tror” du måste göra och vara. Jag har upptäckt att du blir mycket mer minnesvärd om du är dig själv och kunderna kommer att vara mer benägna att komma tillbaka eller hänvisa till dig!

4. Hur du värderar ditt arbete

I skolan pratade vi väldigt – och jag menar VÄLDIGT – lite om pengar.
Det talas ganska lite om vad en designer/kommunikatör kan tänkas ta för sitt arbete. När jag startade mitt företag fick jag googla mig fram vad många designers debiterar per timme.

Att debitera per timme är inte det enda sättet att ta betalt på förstås, och så är det definitivt för mig. Jag använder mig av olika prissättningar beroende på vilka projekt jag arbetar med. Jag låter dock ALDRIG kundens betalningsförmåga styra, för då har jag sänkt mitt eget värde i botten.

Men vad tar konkurrenterna ut? Och hur kan jag konkurrera med det på rätt sätt?

Faktum är att du omöjligt kan veta vad alla andra tar ut – och det är okej! Mina råd när det gäller att räkna ut din prissättning är:

  • Du ska inte bara ha råd med dig själv (för hur ska du kunna betala dina räkningar i så fall?!) Ta även hänsyn till skatter, avgifter, ev. hyror och övriga omkostnader.
  • Om du inte får många reaktioner om att dina priser är för höga, är de förmodligen för låga.
  • Räkna baklänges, vad vill du tjäna och räkna därefter ut hur mycket du behöver jobba för att nå detta och med hur många projekt, för hur mycket.
  • Du vill inte ha kunderna som vill betala minst pengar, de är vanligtvis de svåraste att ha att göra med.

5. Hur du håller dig kreativ

Jag känner att det här är något som många kreatörer inte pratar om, alltså verkligen! I skolan lär du dig ständigt något nytt och har kompisar och lärare där som ger dig feedback på ditt arbete för att få fart på idéerna och ge dig nya perspektiv.

När du startar eget måste du bära flera olika hattar för att ditt företag ska kunna fungera. Det är ganska enkelt att bli stressad, arbeta för mycket, känna sig oinspirerad och börja jämföra dig med andra (I know!).

Jag har verkligen fått lära mig den hårda vägen för att hålla mig kreativ och glad för
att gå till jobbet. Jag måste ibland få distans till arbetet. Ta små korta pauser, sätta både min mentala och fysiska hälsa först men även utbilda mig själv och utveckla mitt hantverk. Något som jag på sista tiden lärt mig är hur mycket energi jag får av att träffa likasinnade som jag kan bolla idéer med, som kommer med nya perspektiv och andra referensramar. Att arbeta som frilans i eget företag kan annars bli så extremt ensamt och jag är övertygad om att fler än jag (eller du) känner så!

Även om skolan är bra på många sätt, finns det fortfarande mycket att lära sig på vägen.
Det är definitivt en utmaning att komma igång, men att dyka in i det är det bästa du kan göra för att lära dig.

Jag känner att det främsta skälet till att folk slutar frilansandet är inte för att de inte är kompetenta, utan för att det är så mycket involverat i att driva sitt egna företag.

Men kämpa på, lite varje dag, och håll ut! Skolan kommer inte att lära dig allt du behöver veta (tyvärr), men det är ingen ursäkt för att sluta göra det du älskar!

0Kommentarer

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

F&R Creative logotyp

Följ oss!

Boka en designkonsultation

Kontakt

E-post
christine[a]festenochresten.se
Adress
Tångstavägen 25
864 32 Matfors